Utolsó módosítás: 2021. 11. 10.
András fiam 35. születésnapja körül jutott eszembe (2016), átírom egyik TV Computerre írt programomat
Androidra,
hiszen éppen harminc éve, hogy elkezdett vele tanulni. Ő annak a generációnak a tagja akik már ilyen
környezetben szocializálódtak, jelenleg
játékfejlesztő egy dán és egy svéd cégnél.
Másik oka, hogy folytatom ezt az oldalt az az, hogy
Princz Péterrel az Ericsson fejlesztőjével a szokások kávézásunk egyikén megmutattam ezt az Andrisnak
írt Androidon futó, Processing nyelven
írt programomat:
szalagszoves-2-6.apk
letöltése
és kiderült, ő is készített oktatóanyagot serdülő korú gyerekeknek ezen a
nyelven:
4hr_processing_workshop
- 1680-1690 között készítette az osztrák Broesel az első programvezérelt szövőszéket (száz évvel Jacquard
előtt)
- 1679-ben publikálta Leibniz a kettes számrendszert amelyről 1703-ban jelent meg könyve
- Ez idő tájt, 1685-ben született
J.S. Bach, ő zenéjében is fogékony volt a kibontakozó új szellemi irányokra, ezért szól olyan jól sok
műve szintetizátoron, szinte bármilyen technikai eszközön
- 1725-ben Basile Bouchon Lyonban
lyukszalaggal készíti a vezérlést
- 1728-ban Jean-Baptiste Falcon, Bouchon segédje lyukkártyával
vezérelt szövőszéket készített
- 1745-ben Jacques de Vaucanson teljesen automatikus, lyukszalag
vezérlésű szövőgépet fejlesztett ki
- 1790-ben Joseph Marie Jacquard
az első technikatörténeti múzeumban találja meg elődei gépeit, ezeket továbbfejlesztve készült el
lyukkártyás vezérlésű, bonyolultabb minták szövésére ipari termelésben alkalmas gépe
- 1886-ban
Herman Hollerith a szövőgépekben használt
vezérlés alapján kitalált egy lyukkártya-feldolgozó gépet amellyel a kézi feldolgozásnál sokkal rövidebb
ideig tartott az 1880-as USA népszámlálás adatait feldolgozni
- 1896-ban Hollerith megalapította a
New York-i Tabulating Machine
Companyt a gép gyártására, amely az IBM egyik elődje
Az írásbeliség előtt a szájhagyomány rendszeresen mondott "meséi" mindig
visszanyúltak az adott nép teremtéstörténetéig, ezért a gyerekek is könnyedén el tudták helyezni magukat
az élet gyökereitől a jelenig tartó folyamatban, tudták, honnan jöttek, kik ők és hová tartanak.
Ma egyre inkább elveszítjük kapcsolatunkat történelmünk mélyebb rétegeivel, elterjedt a kulturális
"eketalp betegség" amikor csak a felszínt kapirgáljuk. Ez történik, ha a programozást Lego robotokon és
hasonló eszközökön keresztül kezdjük tanítani a gyerekeknek, pl. a Scratch nyelvvel "from scratch", azaz
a semmiből...
A programozást felnőttek találták ki felnőtteknek, oktatása is "felnőttes", vagyis egyszerre több
absztrakciós rétegen kellene átjutniuk a gyerekeknek. Ezt hiába próbálják házikós-napocskás,
katicabogár-robotos környezetbe tenni, nem fog működni, akkor sem, ha egyébként ezek a gyerekek már
Lego-n szocializálódtak.
Az emberré válás folyamán az algoritmikus gondolkodás a varrással, szövéssel alakult ki, a szövésből
pedig a lyukkártyás programvezérlés, ezért érdemes ezekkel az eszközökkel is oktatni a gyerekeket, mint
a fonal, szádfa, karmantyú baba, szövőszék, papír és ceruza, számítógép, ami így a lányoknak is jobban
megfelel.
Egyelőre mobilon nem jelenik meg a mintakészlet ami asztali gépen a jobb oldali függőleges sávban van. Ebbe kattintva a minta bemásolódik a szerkesztőbe és a "Run" gombbal indítható.